maandag 13 januari 2014

Muzo dag 3

Muzo-dag 3:

Terug thuis van mijn derde actieve muzo-dag in de lokalen van JTO in Sint-Niklaas schrijf ik jullie over mijn avonturen. 

WORKSHOP DRAMA

Drama, eigenlijk echt niets voor mij. Bij drama denk ik aan acteren op een toneel met een groot publiek Maar... vandaag ging er voor mij een hele andere wereld van drama open. Drama is meer dan een rolletje spelen met een tekst. Drama is met een open blik kijken naar dingen zonder remmingen. Om deze remmingen los te laten deden we om op te waren enkel opwarmingsspelletjes om onze concentratie te spitsen. Later deden we nog enkele andere activiteiten om onze blik te verruimen.

Vervolgens verdeelden we ons in twee groepen en gingen in twee rijen recht tegenover elkaar staan. We begroeten elkaar op een manier dat we elkaar reeds eeuwen niet meer gezien hebben, we begroeten elkaar alsof we van elkaar niets moeten hebben. Toen kwam de climax van de activiteit. Rij 1 moest voor rij 2 een heel droevige gebeurtenis verzinnen. Rij 1 en rij 2 begroeten elkaar, uit deze begroeting moet rij 2 proberen begrijpen welke droevige gebeurtenis er kon gebeurt zijn. Wonder bij wonder waren er zeer veel juiste aanvoelens. Rij 2 deed net hetzelfde voor rij 1 maar dan met superleuk nieuws. We merkten dat dit moeilijker was om aan te voelen.
We deden dan ook nog het 2 euro spel. Daar moesten we ons beste pokerface opzetten om zo de andere medestudenten te misleiden dat jij de 2 euro niet had of juist wel. 
Verder vertelden we per twee elkaar onze meest straffe verhalen. De andere studenten moesten dan nadenken of het verhaal van onszelf was of van onze partner. Vaak hadden we het juist omdat we elkaar heel goed kennen.

Na deze spelletjes waren we klaar voor het echte werk. We konden kiezen wat we deden. Meneer Van Guysse had voor ons een activiteit met drama en tekst of een activiteit met drama en decor in petto. Samen kozen we voor drama en decor.Onze groep werd nogmaals in twee gesplitst en namen elk een andere ruimte in. We hadden elk een aantal stoelen ter beschikking. Deze stoelen moesten we zo plaatsten dat het past in een decor van een toneelstuk en ook functioneel kan gebruikt worden. Wij bouwden een schip na van de Titanic met een heuse rots en een reddingssloep naast. Daarna verwisselden we van ruimte en verzonnen we een toneelstuk dat paste bij het decor van de andere groep. Fantastische & grappige resultaten hadden we als resultaat. Uit deze activiteit heb ik geleerd dat je met een stoel heel wat meer kunt dan enkel op gaan zitten. Een stoel kan je tijdens drama gebruiken als een kroon, een handtas, een stofzuiger, een grasmachine, een wipplank, ... Het is maar hoe je het bekijkt en hoe ruim je blik is !!


Boot vanuit achteraanzicht

Boot vanuit vooraanzicht

Ijsrots


Als afsluiter van deze leuke workshop deden we nog een rondje tafeldrama. We gingen in een kring zitten en deden alsof we op een familiefeest zaten. Elk namen we een zinnetje dat vaak op familiefeesten wordt gezegd. Dat zinnetje mochten we zoveel herhalen als we wouden wanneer het paste tijdens het gesprek. Zinnen als: 'Wie heeft er nu weer een scheet gelaten?!' 'Trek u voeten eens in!' 'Ik lust geen vlees!' 'Je zou beter mama wat helpen' en ... maakten het heel grappig.

Wat ik geleerd heb uit deze workshop is dat je bij drama moet starten met een OPEN BLIK! Bij drama is niets mis. Alles is te goed zolang je maar je best doet en er vooral veel plezier aan beleefd! Ook welke vragen je wel en niet stelt aan kinderen na het opvoeren van een dramastuk heb ik vandaag geleerd.
1. Wat vond je leuk om te doen?
2. Wat was er echt goed gevonden?
3. Heb je tips voor het verbeteren van de drama opvoering? Welke?
=> Vraag nooit wat niet leuk of niet goed gegaan is !!


WORKSHOP MUZIEK

Als laatste van de workshops was muziek aan de beurt. Het beloofde een muzikale middag te worden wat op het einde van de dag kon beamen.
We begonnen de workshop met een typisch jaren '60 lied van Boudewijn De Groote met het lied: Land van Waas en Waal. Op de grond lagen allerlei voorwerpen die in het lied voorkwamen, iedereen nam er eentje van en wanneer hij of zij hun voorwerp hoorden in het lied gingen we achteraan meelopen in de stoet.


Daarna verklankten we aan de hand van de voorwerpen of muziekinstrumenten die we hadden verworven tijdens de stoet een eigen ritmische compositie. Met onze eigen voorwerpen konden we associëren om tot een mooie melodie te komen. Wij kozen ervoor om in onze melodie een bepaald verhaar te verklanken van een kip die een ei legt en een kuikentje uit komt. We deden dit aan de hand van zachte melodie-instrumenten om de geboorte aan te kondigen met feestelijke muziek.

We leerden ook hoe we ritmische bouwstenen makkelijk aan jonge kinderen kunnen aanleren aan de hand van eigen symbolen en patronen. Ook de delen van het lied (zoals: strofe, refrein, andere) kan je makkelijk visueel voorstellen aan de hand van kleuren of voorwerpen. Een voor één allemaal bruikbare tips voor de lagere school!

Geen workshop muziek zonder dat er gezongen wordt. We haalden het beste in ons naar boven in het liedje: Happy Together van de Turtles. Samen zongen we het lied bijna even mooi als de Turtles zelf. Zelfs meerstemmig lukte het ons.


We verklankten nog enkele noten om de metallofoon en dan was voor mij het echte werk aangebroken. We leerden gitaar spelen... Oej oej, wat gaat daar van komen! Ja dat was ook mijn eerste gedacht maar na deze korte initiatie heb ik wel zin gekregen om gitaar te leren spelen. We leerden de akkoorden A, D en E. Ook leerden we wisselen van akkoord maar dat was toch niet zo makkelijk als ik dacht. 
Op de gitaar probeerden we de akkoorden van het liedje: Blowing in the wind van Bob Dylan te spelen. 

Daarna zat onze namiddag er alweer op.Heel wat top tips kregen we vandaag bij de workshop muziek die we later zeker gaan gebruiken ! Bedankt !