Muzische groei

~ Gedeeltelijk bereikte doelen...


1.  De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.

Vroeger was ik leidster van de KLJ. Daar leer je al snel waar kinderen mee bezig zijn en wat hen interesseert. Nog vlugger leer je wat hen helemaal niets zegt. Daar heb ik deels geleerd om kinderen op een muzische wijze te benaderen. Wanneer we een activiteit starten deden we dit meestal met een toneeltje, een filmpje of stuurde we een uitnodiging die hen nieuwsgierig maakte. 
Ook tijdens de afgelopen stages merk je wanneer je volgens mentoren en leerlingen een 'zot doet', je toch de volledige aandacht krijgt van de leerlingen en gemotiveerd zijn in het doel dat ze moeten bereiken.
Vb. Tijdens de stage van het eerste leerjaar gaf ik een les over meten. De leerlingen dienden tijdens die les verschillende voorwerpen te meten met hun duim, voet en hand. Voor deze les schakelde ik Raki, mijn zelfgemaakte klaspop in. In plaats van dat ik de opdracht uitlegde, vertelde Raki de opdracht aan de leerlingen aan de hand van een probleem dat hij had in zijn bos. De leerlingen waren super enthousiast om Raki te helpen met zijn probleem. Achteraf werden het beste groepje beloond door Raki.

"Muzo werkt aanstekelijk wanneer je kinderen op een muzische manier benaderd in hun leefwereld."

Door kinderen op een muzische wijze te benaderen hebben ze veel meer zin in de activiteit, ook al is de activiteit niets muzisch. Ik ben ervan overtuigd dat muzisch werken tijdens de lessen wiskunde, taal en wero aanstekelijk werk bij kinderen.



2.  Beseffen en aanvaarden dat de smaak en stijl van mensen verschilt.

Dat mensen van elkaar verschillen vind iedereen normaal maar dat ook smaken en stijlen verschillen blijkt voor vele mensen moeilijk te vatten ook al is dit de normaalste zaak van de wereld. Ik vind dat we respect moeten tonen voor ieder zijn keuze. Wanneer alle mensen dezelfde smaak en stijl zouden hebben zou het er maar saai bijlopen. Toch moet ik toegeven dat wanneer ik op de Meir in Antwerpen wandel of in het station zit te wachten op de trein mijn ogen vaak opentrek en schrik van de stijlen en de smaken van mensen. 


Doordat smaken en stijlen van mensen verschillen is het ook zo moeilijk om muzo te evalueren aan de hand van punten of goed en slecht. Ieder mens heeft een ander beeld van wat mooi is. 'Mooi' is het grootste subjectief begrip dat bestaat in onze woordenschat. 




3.  Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in genuanceerde taal.


    Al snel besefte ik in deze opleiding dat muzo niet te evalueren kan via punten. Zelf ben ik heel kritisch voor mezelf wanneer ik muzisch bezig ben. Bijvoorbeeld, tijdens het eerste jaar van deze opleiding moesten we een portret tekenen op verschillende manieren. Na elke tekening begon ik opnieuw omdat het niet leek op wat ik wou. Nu heb ik geleerd dat je niet enkel het product mag evalueren maar ook moet kijken naar het proces. Ik had voordien nog nooit een portret getekend, hoe zou het dan van de eerste keer lukken, dat kan niet. 



Ook door het de sessie die we kregen over muzisch evalueren ben ik anders gaan kijken naar producten van muzische activiteiten. Ook het maken van de muzische evaluatiekoffer is een meerwaarde geweest om dit doel te bereiken. Ik heb nu verschillende kant en klare instrumenten om te evalueren in de klas in genuanceerde taal.

(Zie blog - Evaluatiekoffer)


~ Doelen waar werk aan is ...


1. - Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.

Ik merk bij mezelf dat ik niet steeds alle muzische mogelijkheden zie die andere studenten wel zien. Toch het ik geprobeerd om mij open te zetten voor het muzische door me volledig te smijten voor de workshops die we kregen en naar cultuurvoorstellingen te gaan kijken.  

2. Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.


Tijdens deze module werden we verplicht om 3 culturele voorstellingen te bekijken. Voordien deed ik dit niet zo vaak. Niet omdat het me niet interesseert maar vooral omdat ik er niet zo makkelijk tijd kan voor maken. Telkens wanneer ik terugkwam van het bekijken van een voorstelling dacht ik: 'Dat zou ik meer moeten doen.' 
Ik wil echt proberen om meer tijd vrij te maken om cultuur op te snuiven in alle vormen. Zo zal ik ook een beter beeld krijgen van het cultureel aanbod dat op de markt is zowel voor kinderen als voor volwassenen.

3. - Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen

Nog te weinig pas ik het muzisch lesgeven toe tijdens andere leergebieden. Ik ben dit wel al eens geprobeerd tijdens de stage in het eerste leerjaar en dit was een echt succes! Een goede motivatie om dit meer te doen.