zaterdag 18 januari 2014

Dworp DAG 2 (woensdag)



GOEIEMORGEN DWORP ...


Om 7u ging de vervelende wekker af. Tijd om op te staan en een douch’ke nemen. Ondertussen ging de zon op in het landelijke Dworp. Vlug ontbijten om daarna te ontdekken wat ons vandaag te wachten staat.
Snel piepte ik even op het blad met de planning van de week . Vandaag gaan we werken aan de workshop die we  donderdag aan de kinderen uit één van de lagere scholen in Dworp zouden geven. 


Aan het ontbijt kregen we een fotootje. Dat fotootje moesten we zeker meenemen wanneer we verzamelden. We kwamen aan in de zaal  en daar werd een dia  geprojecteerd. Ook onze fotootjes waren daarop te zien. Wie zijn fotootje links zag, ging naar links, en wie zijn foto rechts zag, ging naar rechts. Daarna kozen we een duplo-blokje uit en gingen we samenzitten per vorm. Groot, klein of een speciale vorm. Zo werden we eerst verdeeld in twee groepen en daarna verder opgesplitst in drie kleinere groepjes. De twee groepen waren de twee verschillende scholen. Ofwel had je de plaatselijke gemeenteschool van Dworp ofwel had je Sint Victor.

Ik zat in de groep van Sint Victor. De drie kleinere groepjes werden onderverdeeld als groep voor de bovenbouw, een groep voor de onderbouw en een groep voor de coördinatie. Ik nam plaats in de groep voor de coördinatie.
START! We begonnen vol goede moed aan onze opdracht ook al hadden we héél veel opdrachten gekregen die we moeten vervullen. 

- Een startmoment bedenken om de leerlingen warm te maken in de jaren '60 sfeer
- Zorgen voor een snelle muzische groepsverdeling van alle leerlingen
- Zorgen voor een leuke doorschuifmethode die muzisch is
- De leerlingen een eigen keuze laten maken voor in de namiddag
- Een toonmoment organiseren 
- Een afsluiter voorzien 

- Lokaalplanning opstellen voor alle groepjes
- Alles in goede banen leiden
- Een eerste bezoek brengen aan de school met vragen
- ...

Een hele boterham dat we moesten organiseren. We wisten niet goed waar te beginnen.
Eens begonnen verliep het proces zeer vlot. Leuke en gemotiveerde groepsleden die van de dag iets leuks wilden maken. Zo gingen we samen aan de slag en vertelden we onze ideeën. We waren zeer kritisch voor elkaars voorstellen.
Ieder groepslid had een duidelijke taak in het proces. Melina & Elien schreven het startmoment verder uit nadat werd besproken in welk concept we het gingen doen. Eva maakte een dansje op het liedje 'Hit the road Jack'. Maaike stelde een duidelijke dagplanning op met uur en plaats. Dorien zorgde voor het materiaal en ikzelf ben met Eva naar de school geweest om vragen te stellen, foto's van de lokalen te trekken en andere praktische afspraken te regelen. Ik stelde ook de lokaalverdeling op rekeninghoudend met de wensen van elk groepje.

Op de middag werd ons zieltje en ons lichaam versterkt door een lekkere portie vol-au-vent met frietjes. Na het eten was ik bijna letterlijk een volle vent/vrouw. Maar toch werkten we verder aan de laatste details en afspraken. We organiseerden een vergadering voor de onderbouw en bovenbouw om ook hen in te lichten hoe de dag morgen zal verlopen en welk lokaal ze ter beschikking hebben.

Na het oplossen van nog enkele vervelende probleempjes en veel knipwerk was het tijd om af te ronden en onze hoofden leeg te maken met een huis spel.

ONTSPANNEND GRIEZELSPEL

Om het spel te kunnen spelen, maakten we groepjes van 4 à 5 studenten . We kregen elk een bundeltje met opdrachten. De docenten en Jolien zaten verstopt op het domein van Destelheide. Met onze groep dienden we op zoek te gaan naar hen en daar konden we dan een opdracht uitvoeren.
Bij het vervullen van een opdracht kregen we een ingrediënt. Er waren opdrachten als:
- Een gedicht verklanken
- Bewegen bij een prent
- Klank maken bij een smaak
- Schminken op griezelige muziek


Dit was het resultaat van het schminken.


Onze tiramisu
Maar op het domein liepen ook een aantal pakkers. Die konden ons ingrediënt afnemen wanneer we met onze groep niet verbonden waren en geen monsterlijk geluid maakten. Na het fluitsignaal was het spel afgelopen en maakten we een gerecht met onze verzamelde ingrediënten.We hadden lange vingers, mascarpone, suiker, koffie met amaretto en hagelslag. We maakten dus 'Tiramisu'. 





AVONDACTIVITEIT: Quiz

Als slot van onze tweede dag deden we een quiz waarin de verschillende muzische domeinen werden getest. Er waren zes rondes:
Muiskik: We luisteren en raden welk instrument we hoorden. Het was zeker niet makkelijk om het verschil tussen een viool en een alt viool te horen...
Theatera: Tijdens deze ronden noteerden we welke musical we zagen. 
Meedia: Beluisteren van trailers van tv programma's en zeggen op welke zender ze worden uitgezonden.
Moove: ?
Aert: Hier werden kunstwerken getoond en wij noteerden van welke kunstenaar het werk was.
Wrap: We maakten een rap over de afgelopen dagen en stelden die voor aan de anderen.

Sfeerbeeld van de verschillende groepjes
Tijdens de bovenstaande rondes waren er steeds 10 punten te verdienen. Tussendoor waren er ook zintuigrondes waar we 4 punten per ronde konden verdienen.
Vb. proeven van een cocktail en raden wat er allemaal in zat, voelen met de voeten, 3D tekening bekijken, ...

We hadden geen buitengewoon hoog resultaat, maar waren de 11de van de 15 groepjes.
Als afsluiter van de avond speelden we een spelletje ‘Dobbel’ in de bar en gingen slapen.


SLAAPWEL BLOGGERS...