woensdag 30 oktober 2013

Muzische zeeklassen

EETBARE KUNST

Ook ver weg van huis, blijven we muzische bezig.
Tijdens de zeeklassen in Koksijde kreeg ik de opdracht om een 
muzische opdracht uit te werken en te geven.
De titel van de activiteit sprak iedereen aan: 'Eetbare kunst'. 
-Wat ook tot mijn verbeelding zou spreken mocht ik niet weten wat het was-

Met een twintigtal leerlingen ging aan de slag om iets uit te proberen wat ik nog nooit uitgeprobeerd had met kinderen. Ik had er zin in, en de leerlingen ook.
We starten zoals elke muzische activiteit met een sfeerschepping. Tijdens deze fase werden verschillende soorten groenten en fruit voorgesteld. De leerlingen mochten hierbij fantaseren waarvoor de groente of fruit zou kunnen gebruik worden in een tekening. Vb. een selder kon een grote boom zijn, een mandarijntje de ondergaande zon, ...

Daarna volgde het beschouwen. Tijdens deze fase toonde ik enkele prachtige voorbeelden van eetbare kunst. Alles werd gebouwd met eten. Zoals het boek zijn sneetjes ham, de boompjes zijn broccoli's, de kasseien zijn ronde broodjes,... Hier haalden de leerlingen veel inspiratie voor hun eigen creatie.
Voorbeeld eetbare kunst
Vervolgens werd vertelt wat hen te doen stond. De leerlingen kregen elk een A3-blad waar ze een zeelandschap op mochten tekenen en daarna inkleuren met voedsel.

Vol goede moed begonnen ze aan hun uitdaging. 
Er kwamen prachtige werkjes uit..