woensdag 25 september 2013

Muzisch werken binnen taal en rekenen



Sneller dan verwacht ben ik hier terug.
Tijdens de module 1ste leerjaar kregen we informatie over hoe je muzisch kan werken tijdens de lessen taal en rekenen.
Ik dacht toen ik dit op de weekplanning zag staan: 'Wat is me dat?' 'Hoe gaan de docenten dat aanpakken?'
Maar ik was verrast van het resultaat.
Ze lieten ons filmpjes zien van enkele lesjes die een leerkracht gaf en daarin muzo betrekt tijdens de lessen taal en rekenen.

Muzisch werken binnen taal:

- De leerkracht gebruikte raadseltjes om zo tot woorden te komen.
- Het woordje 'vis' werd aangebracht door de vis te tekenen en in het kopje van de vis een V te schrijven, in het buikje van de vis een I en in de vinnen van de vis een S.
- Wanneer je een Smartboard ter beschikking hebt in je klas kan je de letters aanpassen aan het thema waarin je werkt. Vb. Bos
- De leerlingen van het eerste leerjaar komen nog maar net van de 3de kleuterklas en zijn nog zeer beweeglijk. Daarom hebben vele leerlingen nood aan beweging tijdens de les. Daar pikte de leerkracht op in door de leerlingen de geleerde letter uit te beelden.
    Vb. De letter V = de handen hoog in de lucht als een V
           De letter I = Volledig recht staan en een puntje boven het hoofd plaatsen

Muzisch werken binnen rekenen:

- De leerlingen moeten van de zithoek terug op hun plaats gaan zitten, de leerkracht gebruikt hiervoor een aftelrijmpje van 10 tot 0 om de leerlingen snel naar hun plaats te doen gaan. Zo zijn de leerlingen al met de cijfers bezig en is het ook muzisch tegelijkertijd.
- Bij het vertellen van een klein rekenverhaaltje duidt de leerkracht enkel leerlingen aan die het verhaaltje kunnen concretiseren.
- De leerkracht gebruikt steeds ondersteunend beeldmateriaal.
- De handpop helpt ook de rekenles aangenaam te maken.
- De leerkracht wisselt eventjes haar rol, om de leerlingen verder te motiveren voor het verhaal.
- De leerkracht heeft veel interactie met de leerlingen en zo is de betrokkenheid ook zeer hoog.
- Als afsluiter van de les zingen de leerlingen en de leerkracht een liedje rond de cijfers en de letters.


Wat heb ik geleerd:


Punt 1: Muzisch lesgeven hoeft niet je hele lesgebeuren in te nemen. Muzisch werken zit in kleine dingen.
Punt 2: Muzisch werken zit in kleine dingen.
Punt 3: Allen aan de slag !!